Ahaa...gelukkig weer internet...verslag van de allerlaatste dagen...

Varanasi, 9 oktober 2012 Ahaa...gelukkig weer internet...

Lieve mensen,

Hahahaha....India....geen internet, de laatste paar dagen. In Nederland zoubijna iedereenin rep en roer raken als er geen internet is. Hier ishet gewoon een kwestie van accepteren...loslaten....Blijkbaar is er ergens een kabel in onze wijk Assi Ghat kapot getrokken. Nu zit ik op dit moment in hartje centrum Varanasi in een 'traag' werkend internetcafe. Ook een paar fotootjes geplaatst, en dat schiet niet erg op...hahaha...lekker ouderwets langzaam....Hier viel plotseling de stroom uit. Ik mocht van de eigenaar van het internetcafe naar een andere computer die aangesloten was op een noodstroomaggregaat....alleen ging het wel wat meer kosten...

Tongue out
...ja zo gaat dat hier!

Ellora, 06 oktober 2012 ' Ons vertrek naar Varanasi'

Vandaag vertrekken we naar Varanasi. Met de autobus inclusief coureur reizen we af naar een treinstation zo'n 150 kilometer verderop. Onderweg passeerden we vele kleine dorpjes.

Bij het treinstation aangekomen, kwamen zoals gewoonlijk weer de porters (bagage-dragers) naar je toe geholt.Tegen betaling uiteraard. Als je een porter kiest heeft dat tot voordeel dat hij exact weet, in welk treinstel en plaatsnummer je zit. dat is voor een buitenstaander best moeilijk. Voordat dan iedereen uiteindelijk op z'n plaats zit, kan de lange treinreis van 1300 km beginnen.

Lekker languit, heerlijk geintegreerd tussen de vele Indiers zit ik wat te schrijven en te lezen. Nog even bij iedereen langs voor een leuke babbel en kopje Chai. Dat Chai drinken gaat zo nog een paar uurtjes door totdat iedereen gaat slapen.
Ik moet zeggen dat het deze keer zeer rustig is in ons treingedeeltes' nachts. Dat heb ik nog nooit eerder meegemaakt. Bij mijn eerdere reizen waren mensen gedurende de gehele nacht aan het lopen?

'S middags om 14.00 uur zijn we in Varanasi aangekomen. Nu met de motorriksja naar het Haifa hotel in Assi Ghat. Voor mij een vertrouwd adres!!

Met zo'n motorriksja ben je heel erg snel op de plaats van bestemming. Je moet dan niet te zwaar gegeten hebben, want het is een ritje van remmen, optrekken en van links naar rechts. :)
Samen met Mary heb ik dit ritje doorstaan en het voelde al meteen vertrouwd zoals de vele ritjes die ik bij de vorige reizen heb gemaakt.

Bij hotel Haifaaangkomen, herkende de eigenaar Maaike meteen. Hij riep aahh Mother Chandra!! Dat was natuurlijk meteen een zeer hartelijk welkom. Mensen hier vergeten je niet gauw.

In de lobby van het hotel hebben we eerst wat lekkers gedronken en zijn naar onze kamers gegaan. Spencer en ik hebben samen opnieuw een kamer. We kunnen het uitstekend met elkaar vinden. We babbelen 's avonds nog wat na over wat we toch allemaal samen meemaken. Je krijgt meteen een goede band met elkaar. Ik zie dat ook bij al die andere tweetallen. Fijne lieve mensen allemaal!

Een verassing!!!.....Sascha, een man die ik ken van de vele bijscholingen in Nederland had ook in ons Hotel geboekt. Ik wist helemaal niet dat hij ook naar de ashram in Munger zou gaan? Leuk dat hij er nu ook is! Hij heeft in zijn uppie een vlucht geboekt en gaat met een andere trein naar Munger. Alleen voor de lezingen van Swami Niranjan. Hierna zou hij nog een paar dagen naar de ashram in Rikhia gaan.

Wat hebben we toch een mooie zuivere goede bedden, badkamer met toilet en douche, inclusief airco en plafondventilator. Helemaal volgens Westerse begrippen. Na ons opgefrist te hebben zijn we naar de rivier Ganges gewandeld. Nog geen 10 minuten lopen.
Heerlijk gegeten bij de Pizzeria. Ook hier is alles vegetarisch, en zijn er mooie combinatieschotels...en voor degene die wil uiteraard ook pizza's!

Varanasi, maandag 8 oktober 2012

Sinds gisteren geen internet. Ergens blijkt een kabel losgetrokken. Helemaal van de wereld afgesloten...hahaha...Ook dit is weer India....!

Met Spencer ben ik met een fietsriksja voor maar 30 roepies ( 55 Eurocent) naar de Main Ghat gereden.
Iedereen ging met tweetallen hier naar toe. We zijn naar de kleermaker Sunil gegaan, een oude bekende van mij. Ik had wat voorbeeldkleding aan, zodat iedereen eventueel een yogabroek kon bestellen. Ikzelf heb 2 blousjes en een tafelkleed gekocht. Anderen lieten zich de maat opnemen en deze bestellingen worden de komende dagen bij het hotel afgeleverd. First Class Service!!
Hierna met Spencer gaan eten bij de Yogi Lodge...altijd goed voor een tosti kaas.

Vandaag blijkt ook een belangrijke dag voor de Indiase vrouwen. Zij mogen als het kan 24 uur niet eten, maar in elk geval niets drinken. De hele Ganges stroomt dan vol met vrouwen. Ze doen het voor de zon (Surya) en 'reinigen' lichaam en geest symbolisch in de Ganges.
Naderhand doen ze een puja (ritueel) samen met familieleden aan de kant. Ze offeren dan vele bloemetjes en eten, wat prasad genoemd wordt.

Varanasi, 9 oktober 2012 'Boottocht over de Ganges'

Deze ochtend is het inmiddels al 3 dagen geen internet. Het thuisfront zal zich nu gaan afvragen hoe het met ons gaat...?
Vandaag staat een boottocht op het programma. We moeten deze ochtend ons om 05.15 uur verzamelen bij de Ganges. Met een mooi bootje met 2 roeiers en iedereen compleet zijn we langs alle Ghats gevaren en zagen daar iedereen zich wassen in het water. Maaike vertelde heel veel over de omgeving. Vooral over de verbrandingsplaats. Dat blijft indrukwekkend. Onvoorstelbaar hoeveel mensen daar dagelijks gecremeerd worden. Ze moeten voor deze crematie een grote hoeveelheid geld neertellen voor het hout wat nodig is. Mensen die het niet kunnen betalen gaan naar de elektrische crematieplaats. Sommigen, bijvoorbeeld overleden gehandicapten, worden met stenen verzwaard en op de Ganges tot zinken gebracht.....Tussen de verhalen door konden we een bloemen-offer op het water loslaten.

Na de boottocht zijn we aan land gegaan en door de vele nauwe steegjes van Varanasi gewandeld. Je moest uitkijken dat je niet in uitwerpselen van dieren stapte. Leuk om alle verkoopstalletjes in die steegjes te zien...onvoorstelbaar is de rotzooi die je op de grond aantreft.....plastic is de grote boosdoener! Vaak zie je dat ze alles op één grote hoop hebben geveegd. Dan worden er de koeien en varkens bijgehaald. Deze eten alles wat 'eetbaar' is op. Dan worden er de stukjes metaal uitgehaald...en uiteindelijk gaat de fik erin.

We hebbenzojuist geluncht bij de German Bakery....en nu zit ik in een internetcafe, de laatste berichten aan jullie te melden.

Het gaat goed met IEDEREEN. Niemand is ziek.

Fijn.....de dag is pas net begonnen....we spreken mekaar nog!

Uitrusten....wassen...Shiva Lingam.....slaaptrein naar Varanasi

Ellora, zaterdag 6 oktober 2012

Onze allerlaatste dag in Ellora.
Vanmiddag checken we rond 12.00 uur uit. We vertrekken dan rond 13.00 uur naar een treinstation zo'n 150 km verderop. Daar stappen we op het eind van de middag op de slaaptrein,
We komen dan zondag rond 14.00 uur in Varanasi aan, en gaan ons inchecken in het Haifa Hotel, Assi Ghat, Varanasi.

Hieronder een verslagje van gisteren, vrijdag 5 oktober:

Vandaag uitrust-, werk-, tempeltjesbezoekdag. Ik ben vanmorgen om 07.30 uur opgestaan. Spencer en ik hebben heerlijk geslapen, ondanks de warmte

Yell
op de kamer. We hebben aan het plafond een ventilator hangen die je op verschillende standen kunt zetten. Zet je hem op een te grote snelheid dan maakt ie heel veel geluid, Zet je hem op langzaam, dan zweet je nog je bed uit..hahahaha,,,
Na het ontbijt heb ik het eerste handwasje gedaan van de afgelopen dagen. We hebben geluk dat er een emmer in de badkamer staat. Ik heb een handige tube met wasmiddel van huis meegenomen. De was heb ik daarna te drogen gehangen op de tuinstoelen.

Ik ben toen met Spencer naar deSri Ghrusneshwartempel in Ellora gewandeld.

Er zijn maar 12 van deze soorttempels in India. Dat heeft te maken met het feit dat er zich een Jyotirlingam in de tempel bevindt. In 2005 heb ik in Deoghar zo'n zelfde tempel bezocht. Voordat je zo'n tempel betreedt, koop je eerst een offergave. Dit is een mandje met bloemen, groene takjes, een kokosnoot, zakje melk en gepofte rijst. Hierna naar een aangewezen plek om de sandalen of slippers achter te laten bij een Indiaas vrouwtje voor 10 roepies.
Dan ga je als man via een smalle ingang met een ontbloot bovenlichaam naar binnen. Ik werd nog even terug geroepen. Ik droeg nog een lederen riem, en die mag je niet dragen als je naar binnen gaat. Met de klok mee draai je om de lingam waarbij een priester je een plaats geeft voor de lingam. Een lingam is een zwarte ronde steen waar offergave gedaan wordt. Het is de bedoeling dat je de lingam met de rechterhand aanraakt, nadat je de offergave hebt gedaan. Hierna ga je naar buiten. Het is hier in Ellora gebruikelijk dat je naar de stenen stier bij de uitgang gaat, en dat je dan iets (een bepaald gebed of wens) in zijn oren fluistert. Heel bijzonder!! Het is ook altijd spannend of je schoenen er nog staan als je weer buiten komt.

(Lekker bakkie Chai)

Spencer en ik hebben na het bezoek beneden aan de tempel nog een kopje Chai gedronken. Deze man hierboven had 2 schattige kinderen. Van een cursist had ik wat kleine speelgoedjes meegekregen, en verstandig genoeg had ik die nu bij me. De kinderen waren helemaal door het dolle heen met de kleine kadootjes.Hierna zijn weverder gewandeld naar het oudere gedeelte van Ellora. Onderweg kwamen we Maaike en Aris tegen. Samen hebben we daar de groenten- en kruidenmarkt bezocht.

Het was daar ontzettend druk. Verkopers zaten in rijen op de grond op kleurige doeken. Hun handelswaren heel netjes uitgestald. Wat een diversiteit van groenten en kruiden. Een aantal bekende, maar zeer zeker ook onbekende soorten. En wat een kleuren, vooral de kruiden naast elkaar.
Heel opmerkelijk was ook dat de vrouwen hier, hele aparte grote versieringen in/aan hun neus dragen. Het bedekt een groot gedeelte van hun linkerwang. Na het rondje over de markt was het weer tijd voor een bakkie Chai voordat we weer terug gingen. Vooral vanwege de warmte, is Chai heel goed. Vooral vocht en suiker! Daarbij nog een heerlijk banaantje, zeer voedzaam vanwege de koolhydraten en ook omdat het makkelijk te pellen is.

Wat trouwens ook heel lekker is en wat ik veel tijdens deze reis heb gedronken is Lassi. Dit is een soort milkshake op basis van yoghurt.

De yoghurt wordt wat verdund met water en je kunt er allerei smaken mixen,zoals bijvoorbeeld banaan, mango ofgember....mmmm....heerlijk!

's Avonds bij heteten dronk ik altijd verse lemon met soda. Lekker verfrissend en goed voor de dorst.

Op het hotel aangekomen....nog lekker gelezen....gegeten....de was opgevouwen (gelukkig niet door de apen weggehaald

Laughing

Onze laatste nacht hier..........

.........Oogjes dicht, snaveltjes toe.....slaap lekker.....

Groetekus

De vallei van Ajanta....."Busje komt zo!"

Allereerst hartelijke dank voor al jullie reacties op mijn reis weblog. Altijd leuk om op die manier een beetje contact te hebben. Vooral ook voor mijn mede reisgenoten. Zij genieten ervan als ik de reacties aan hen doorgeef.

Mariette nog van harte proficiat met je verjaardag!

Wink

Vandaag (vrijdag) uitrust-/was-/tempelbezoekdag...hieronder een verslagje van onze excursie gisteren aan de grotten in Ajanta.

=MORGENMIDDAG, ZATERDAG VERTREKKEN WE NAAR VARANASI=

Ellora, donderdag 04-10-2012

Vanmorgen liep het wekkertje om 07.00 uur af. We moesten namelijk om 08.00 uur klaarstaan voor het vertrek naar de hoefijzervormige vallei van Ajanta. In deze gigantische vallei zijn uitgehouwen grotten. Zij behoren tot de Wereld Erfgoedlijst
Eerst even een snel ontbijtje. Tamara had besloten omniet mee te gaan en dus in het hotelte blijven.
De trip is zo'n 100 km. Dat betekent op deze lokale wegen, dat je al snel 3 uur onderweg bent. De wegen zijn wel geasfalteerd, maar zijn wel slecht. Overal gaten en kuilen. Daarbij komt ook nog eens het verkeer. In India wordt net zoals in Engeland aan de linkerkant gereden. Voor de reisgenoten die dit nog nooit hebben meegemaakt, is dit een bijzondere ervaring!
Alles gaat hier over smalle wegen. Snelverkeer zoals auto's vrachtwagens en motoren, maar ook voetgangers, fietsers en riksja's. Zo staan voetgangers zomaar ineens stil, waardoor iederee moet uitwijken. Dan wordt er ineens weer voor een bocht ingehaald, wat dan maar net goed gaat.
We hadden in elk geval een heel mooie tocht langs kleine dorpjes en grote maisvelden. Mais wordt hier voornamelijk verbouwd voor de eigen veestapel.

Onderweg zijn we even gestopt voor Chai Massala thee. Dat moet je in India gedronken hebben. Zeer zoet met heel veel suiker. Helpt geweldig in dit warme weer. Vandaag zo'n 38 graden.
Na de korte stop zijn we verder gereden naar Ajanta. Na een aantal haarspeldbochten stond het plotseling stil. Al snel werd duidelijk dat er een aanrijding had plaatsgevonden tussen een autobusje en een grote bus. Na wat gemanouvreer konden we verder. Zo te zien was er blikschade en een lichtgewonde. Dus.......soms gaat het dus ook een keertje fout.

(Grotten van Ajantagelegen hoefijzervormige vallei)

Een stuk verder was de vallei in zicht. Wat een geweldig uitzicht zeg! De uitgehouwen grotten waren goed zichtbaar aan de buitenkant van de vallei.
Even ons busje parkeren en wat er daarna gebeurde......
.....een grote groep met verkoopmannetjes storten zich op ons met allerlei dingen zoals: zaklantaarn incl. batterij (want het is donker in de grotten :)) mineralen en kristallen, oude munten en fotoboeken.....hahaha....
Er was zelfs een mannetje die me herkende van vorige week??? Dat kan dus niet, want toen was ik nog niet in India!

Surprised

Frans had ook moeite om van een een zekere Ali Minerali...zo noemen we hem even, af te komen. Het enige juiste wat je dan kan doen is gewoon al die trucjes negeren en doorlopen! Met de gids zijn we te voet via allerlei trappen omhoog geklommen. Misschien wil je het niet geloven, maar er was een mogelijkheid om met een draagstoel en 2 dragers omhoog te gaan. Niet te geloven!

(Yvonne, in de draagstoel)

Maaike, Karlijn, Yvonne en Mary leek het wel wat om op die manier naar boven te gaan. Leuk toch! We kwamen tegelijkertijd aan. Ik te voet...met natte rug...
Toen we in een van de grotten/tempels binnen kwamen, viel me meteen de schoonheid en de ongeschondenheid van de beelden en schilderwerken. Machtig mooi!!! Veel mooier dan de grotten van Ellora die we gisteren bezochten. Mooie beschilderingen op plafonds en muren. Wat een gigantische Boeddhabeelden. Wat een verering moet dat toch geweest zijn in die tijd. We praten dan over zo'n 2200 jaar geleden. Dat deze grotten/tempels zo goed bewaard zijn gebleven heeft te maken dat ze pas in de 19e eeuw zijn ontdekt.

(Cave nr. 10, één van de oudste uitgehouwen tempel, pas in de 19e eeuw ontdekt)

We zijn nog even gaan zitten in tempel nr. 10 en geluisterd naar de mantra, die onze gids zong. Er is een magnifieke accoustiek in deze ruimte. Het geluid werd heel lang gedragen.

Na de laatste tempel (Cave nr. 10), ook wel het hoogtepunt van deze dag, gingen we weer terug naar de parkeerplaats. Natuurlijk kwamen plotseling weer al die verkoopmannetjes tevoorschijn met alle trucjes die ze in huis hadden. Lantaarns waren er nu niet bij...maar een boekje Kama Sutra was zeker aan te bevelen..hahaha..

Laughing

Op de parkeerplaats riep iemand van onze groep ineens: 'Busje komt zo!' ....en onze reisgids Pankasch (een Indier) riep ook: 'Busje komt zo!', waardoor iedereen dubbel lag van het lachen.

Na wat scheurwerk, remwerk en de Formule 1 gevoelens van onze chauffeur werden we al binnen 2 uur afgezet bij ons hotel.

Wat een geweldig mooie dag was dit.
Na de Taj Mahal is dit het mooiste wat ik tot nu toe heb gezien!
En wat was het toch fijn om dit met onze groep te doen.
Iedereen heeft het geweldig naar zijn zin!
Ik kan het bijzonder goed vinden met mijn maatje Spencer. We hebben leuke gesprekken samen op onze kamer voordat we gaan slapen.

Het is nu 22.40 uur, liggend in bed....en schrijf nu de laatste zinnen....

Welterusten allemaal
Namaste, Ron

Gisteren uitrustdag en vandaag 03-10-2012 grotten van Ellora

Ellora, 02-10-2012 Uitrustdag

Gisteren (dinsdag) een heerlijke uitrustdag. Een dag om heerlijk te acclimatiseren. Om 08.45 uur opgestaan. Buiten mijn yogaoefeningen gedaan op het gras. Heerlijk zonnetje. Internet hebben ze gelukkg tegen een redelijke prijs. De webbrowser hier ondersteunt helaas geen images. Het is dus voorlopig even niet mogelijk om foto's te plaatsen. Dat kan hopelijk in Varanasi? Nog even gebabbeld in de hele mooie hoteltuin. Hierna nog even in m'n eentje buiten de hotelmuren gewandel. Alles was gesloten ivm met de verjaardag van Gandhi.Toch omringde zich in een mum van tijd 'special friends'. Dat zijn van die mannetjes die van alles aan je willen verkopen...dat was weer lachen en natuurlijk de aanbiedingen afslaan.

Ohja....in de hele omgeving hier, stikt het van de apen...ook op het terrein bij ons hotel. Op de daken, in het gras en ook springend uit de bomen. Onverwacht vaak.

S' avonds lekker gebakken noedels en groenten in een heerlijk sausje gegeten....goed voor de calorietjes..

Ellora, 03-12-2012 Grotten van Ellora

(Grotten van Ellora)

Vanmorgen ontbeten en om 10.00 uur vertrokken we met onze gids Pankashvoor een bezoek aan de grotten van Ellora.Het grappige is dat de grotten op loopafstand zijn...zo'n 10 minuten lopen...dus lekker dichtbij.Samenzijn we het gigantische terrein opgelopen. Fijn dat we een gids bij hebben. Hij had een zaklamp zodat hij daarmee heel goed kon aanwijzen. Hij kon ook heel boeiend vertellen. Er was ook zoveel te vertellen. Elke grot en muurschildering had z'n verhaal. Zo'n 34 grotten waren te bezichtigen. Hindoe-, Jain- en Boeddhistische grotten. Zeer indrukwekkend vanwege de uitgehouwen beelden. Heel groot(s) en klein. Van allerlei sculpturen...prachtig mooi. De Indiers willen overigens ook graag met ons op de foto. Dus we namen tijd voor wat kiekjes. Verschillende beeldhouwwerken zijn zwaar aangetast door weersinvloeden. De grotten dateren vanaf 700 jaar na Christus.

Voldaan konden we terug...maar....voor diegenen die nog een bijzonder uitzicht wilden genieten konden via een rotspad rondom de tempel Kailash omhoogklimmen.

(Klimpartij naar een mooi uitzicht over de Kailash tempel, grotten van Ellora; op de foto vlnr: Aris Alde en Yvonne)

Aris, Yvonne, Alde en ik hebben deze bijzondere redelijk zware en zwetende tocht ondernomen.De beloning was groot! Wat een uitzicht van bovenaf op de tempel....en wat een uitzicht op de mooie groene tuinen. De klim was soms ook gevaarlijk, want leuningen en afzettingen kennen ze hier niet....maar we waren supervoorzichtig.

Hierna weer rustig en zeer voldaan en bezweet..:)... terug gelopen naar ons hotel. Het is nu 18.30 uur. Zometeen gaan we eten...19.30 uur.

Morgen naar de vallei van Ajanta....we vertrekken dan om 08.00 uur. Dus van tevoren snel een boterhammetje eten...

Dit was het weer voor vandaag...doei!

Groetekus Ron

Perfecte landing in India...uiteindelijk aangekomen in Ellora...en nu uitrusten

Ellora, 02-10-2012

Vandaag een uitrustdag.....en nu even nog een klein verslagje van de afgelopen 2 (reis)dagen.

Zaterdagochtend heeft Marion me naar het treinstation in de Reeshof gebracht. Voor mij start nu het avontuur waar ik zolang naar heb uitgekeken. Ik laat m'n lieve vrouw en dochter Simone achter. Ramon is al een lange tijd van huis vanwege z'n werk op de cruiseboot. Leuk dat hij zaterdagavond nog even belde. De treinreis verliep voorspoedig en ik was ruim op tijd op Schiphol.

(Vertrekhal Schiphol)

Al snel herkende ik een medepassagier. Het was nog even wachten op de rest. Daarna volgde het afscheid van en door sommige familieleden en konden we de bagage gaan inchecken. Alles verliep gladjes. Vliegwinkel.nl had goed z'n best gedaan om ons allen in te checken. Hierna fijn samen gaan zitten voor een kopje koffieof thee, Op een gegeven moment was het tijd om naar de gate te gaan voor te boarden. De 1e vlucht ging naar Munchen. Hier zijn we overgestapt op het volgende vliegtuig naar Delhi. Dit betrof een grote Airbus A340. Het was een zeer comfortabele vlucht met lekker vegetarisch eten, drinken en versnaperingen. Elke stoel had een eigen tv-scherm. Je kon je eigen favoriete muziek of film kiezen. Zeer luxe dus allemaal! We zijn precies op tijd in Delhi geland.

(Aankomsthal Delhi)

We moesten een stuk door de grote hallen van de luchthaven te lopen naar het gedeelte waarons vliegtuignaar Aurangabad zou vertrekken.

Op dit moment (10.00 uur lokale tijd) moeten we wachten totdat we voor onze laatste binnenlandse vlucht kunnen boarden. Dit is pas om 14.15 uur. We zullen rond 16.30 uur in Aurangabad aankomen. Het valt meteen op dat de mensen hier supervriendelijk zijn. Ook valt meteen de grote luxe aan winkels in de luchthaven op. Winkels zoals de Mango, Samsung, Swarovski en McDonalds om maar een paar te noemen. Twerwijl het verschil tussen arm en rijk hier zo groot is. Wellicht zullen de de arme mensen hier nooit komen. Ik probeer de tijd wat te doden door te gaan lezen...een wandelingetje....een babbeltje. Sommigen van ons zijn op de grond gaan liggen voor een dutje.

Vanavond verwacht ik, dat bij de mensen van onze groep het licht vroeg zal uitgaan.Zo'n reisis best vermoeiend.
Ik heb al heerlijk met een aantal kunnen babbelen tijdens het wachten in de vertrekhal.Leuk om kennis te kunnen maken met een paar voor mij onbekenden. Ik ben er nu al van overtuigd dat het wederom een leuke en fijne groep gaat worden.

Ohja...geld heb ik tegen een redelijke koers gewisseld in Nederland. Bij een bedrag boven de Euro 200,00 rekenen ze geen commissiekosten...dus maakt het mij ook weer een beetje vrolijker :) Later bleek dat het India'iets' gunstiger zou zijn om te wisselen.
De eerste Indiase rupees heb ik zojuist uitgegeven voor een heerlijke kop koffie en flesje water. Water gaan we met z'n allen nog heel veel drinken....je verliest namelijk heel veel vocht vanwege het zweten. Ik ben dan ook heel benieuwd naar alle reacties als we straks de luchthaven in Aurangabad uitlopen...hahaha..

....en inderdaad...na onze laatste vlucht naar Aurangabad liepen we de warmte in.....zo'n 30 graden tegen de avond. Meteen werd het zweten. Ik had binnen de kortste keren ene zeiknatte rug. Het is gewoon een kwestie van toe laten...er is toch geen andere keuze..We werden door vele mensen aangestaard. Zij zullen wel gedacht hebben: 'Wat sjouwen die mensen allemaal aan reistassen?'
Buiten stond netjes een taxibusop ons te wachten. Er was airco in de bus..en dat vonden we niet erg.

Het rijden in het verkeer is een heel avontuur!!!....Indiers rijden hier als gekken. Iedereen schiet voor en langs en omheen....dan is het weer plotseling remmen...stilstaan ...claxoneren....
Zonder claxon ben je hier helemaal niets. Het is als een soort statussymbool...:

Laughing

Onderweg zijn we even gestopt voor een kleine rustpauze. Precies op een geweldig uitkijkpunt met watIndiase toeristen.Wat is Aurangabad mooi!! Het gebied is hier erg bergachtig met watervallen. Er is beneden in het dal een zwemparadijs met mega glijbanen. Past totaal niet in het landschap!!..Maar dit is ook India!..Alles kan hier.

(Hotel Kailas, Ellora)

Na deze korte stop zjn we doorgereden naar ons hotel Kailash. Het hotel is gelegen aan een rustige weg. Het hotelziet er prima uit. De koffers werden naar onze kamers gebracht. We zaten met de hele groep in een bijgebouw achter in de hoteltuin.

Spencer en ik delen een kamer samen. Toen we binnenkwamen zag ik dat onze bedden 'nat' waren? Lakens en dekens nat?
Ik heb hier meteen melding van gemaakt, en er rende al een Indiaas mannetje naar onze kamer om het te wisselen. Zeer goede en snelle service dus. Vermoedelijk was de oorzaak een omgevallen emmer, of zoiets.

(Even bijkomen na de vermoeinde reis in ons hotel Kailas, Ellora)

Dan werd het tijd om nog even gezamenlijk wat te gaan eten en drinken in het hotel. Spencer en ik kozen allebei voor vegetarische Byrnjani. Een soort rijst met veel groenten en kruiden. Een beetje spicy (pittig), maar ook heeeeel lekker! Op een gegeven moment viel de regen in bakken eruit. Grote plassen vormden zich buiten ons hotel. Er was geen afvoerbuis van het dak, dus een grote sloot water stroomde vanuit een paar punten van het dak omlaag....deze hoosbuien zijn nog een uitvloeisel van het regenseizoen. Bij navraag hoorde ik dat het in het regenseizoen te weinig gevallen was....dus wij boften effe...hahaha.

Je kon zien dat iedereen door de reis aardig vermoeid was en ook wel een douche kon gebruiken. Na het eten en drinken ging iedereen naar z'n kamer. Het is nu precies 09.20 uur toen ik dit gisteren op schreef in m'n dagboek. Spencer en ik besluiten om nu te gaan slapen. Wat is het toch weer geweldig om hier in India te zijn...
Met iedereen gaat het goed!!

De groeten van iedereen aan iedereen thuis!!!!!!

Welterusten allemaal...........

Tongue out

Sorry voor eventuele typevautjes..

India....I'm ready...here I come!

Beste allemaal,

De stapeltjes die zich afgelopen dagen vormden, hebben een weg gevonden in mijn reistas. Gisteren ben ik gaan 'proef' inpakken en met een aardig gevulde reistas kom ik aan 16 kg. Ik heb expres een kleinere reistas meegenomen om zo minimaal mogelijk mee te nemen. Maximaal mag ik 23 kg reisbagage meenemen. Ik heb in mijn tas verbandmaterialen meegenomen voor Ashray (school+kliniekje) in Varanasi. Als dat eruit is dan kan ik eventuele aankopen goed mee terug nemen. Zeker als het gaat over boeken....dat is het grootste gewicht.
Niet vergeten om vandaag de accu's van m'n camera en mobieltje op te laden. Zal ik maar meteen gaan doen...
Morgenvroeg kan als laatste mijn toilettas nog ingepakt worden. In mijn handbagage neem ik 2 Engelse leesboeken mee; 'Autobiografie van een yogi' van Yogananda (nog maar een keertje lezen) en 'Saraswati park' van Anjali Joseph. Er zal onderweg tijd genoeg zijn om te lezen.

Vanmorgen nog even afscheid genomen van m'n moeder en zus. Vanavond nog een etentje en hierna een feestje bij de buren. Even een voorschotje nemen op de calorieën...hahaha..

Wink

Vanaf morgen schakel ik over op mijn 'analoge' dagboek. Ik zal dan bij gelegenheid in een internetcafé mijn verslagen publiceren. Dat zal helaas voor het cursusgedeelte in de ashram niet mogelijk zijn, omdat ik dan geen beschikking heb over internet. Als ik weer terug ben in Nederland worden deze dagverslagen nog aan mijn weblog toegevoegd, en ook de typefoutjes eruit gehaald.

Ik ben een bofkont en ik vind het een voorrecht om naar India te gaan. Vooral wil ik Marion mijn vrouw bedanken dat ze mij hierin ondersteunt en thuis alles in goede banen leidt. Ik ga haar, maar ook Ramon en Simone een paar weekjes missen.

Iedereen een fijne tijd in Nederland...voor mij nog één nachtje slapen en dan....op naar Schiphol...off we go!

Liefs Ron

'Reizen is een manier om vragen te stellen die je thuis niet stelt. Niet per se over het land in kwestie zelf, maar over jezelf'.
~Herman de Coninck

Vreemde gewone zondag...laatste werkdagen en yogalessen...en een vitaminepilletje

Vanmorgen vroeg ben ik heerlijk gaan lopen in de Oude Warande. Om 08.30 uur kom je nog (bijna) niemand tegen. Het valt dan op hoe stil alles dan is. Een grote tegenstelling met India. In de grote steden is het eigenlijk nooit stil. Overal drukte, of het nou ochtend, avond of nacht is. In Delhi heb je dan gelukkig een park zoals het Lodi Park. Ik weet nog goed tijdens mijn eerste Indiareis in 2005, dat het een genot was, om even uit die drukte te kunnen wegvluchten in dat park. De 2 laatste dagen van deze reis eindigen in Delhi, en er is meer dan voldoende tijd om wederom Lodi park te bezoeken.

Vandaag een beetje vreemde dag. Het is een gewone zondag...maar ik besef wel voorlopig de laatste thuis. Ik krijg van iedereen al heel erge leuke reacties in de vorm van mailtjes en op deze reisweblog. Allemaal bedankt hiervoor!!

Deze komende week werk ik nog tot en met woensdag. Daarna dus nog een paar daagjes vrij om de allerlaatste dingen thuis en voor de reis nog te regelen. Maandag en donderdag geef ik de laatste yogalessen. Guus neemt het dan van mij over.
Vrijdag ga ik 'proef'-inpakken...hahaha

Laughing
....wat heb ik ECHT nodig?
Op zaterdag is het dan nog afscheid nemen van familieleden.

Vanaf vandaag start ik met het dagelijks innemen van een multi vitamine pilletje voor een goede buffer. Het is verstandig om dit zeker in India te doen, voor het geval je een tekort zou krijgen. Al het fruit daar moet je schillen. Overigens de banaantjeszijn superlekker. Als ik de kans krijg zal ik die zeker gaan eten. Hier in Nederland neem je toch sneller en vaker fruit dagelijks. Ook de variatie van het eten hier zorgt voor een goede en continue vitamine balans.

Over precies 1 week sta ik op Schiphol en vertrek met 11 anderen naar India. Het vliegtuig vertrekt dan om 17.25 uur.

Nu nog even genieten nog van deze gewone, laatste en toch vreemde zondag....hier in Tilburg.

Groetekus
Ron

Even wat statistieken...en verbandmiddelen

.....En zo schiet het al aardig op...nog een kleine 2,5 week te gaan...time flies...

Deze week weer een ontzettend leuk infomailtje van Maaike ontvangen. Ze heeft onze reisgroep in statistische cijfers uitgedrukt. Heel erg leuk en grappig om te lezen.

we zijn met 4 mannen en 8 vrouwen
slechts 1 persoon is jarig onderweg
jongste is 29 jaar
oudste is 66

Als we straks in Varanasi zijn, dan kunnen degenen die willen, een bezoek brengen aan Ashray. Dit is een sociaal project van het Benaresfonds (www.benaresfonds.nl) opgericht door Frans Baartmans. Ik heb dit schooltje/ziekenhuis in 2009 bezocht en ik ben zeer benieuwd wat er allemaal is veranderd. Lees hiervoor mijn reisverslag van 2009.
Ze kunnen daar heel goed verbandmiddelen gebruiken. Deze mogen ook gerust over de datum zijn. Zelf neem ik van deze spullen mee. Ik heb met eigen ogen gezien, hoe erg nodig deze spullen zijn. Dus dat komt dan goed terecht. Hier in Nederland is alles zo vanzelfsprekend en kennen we geen tekorten aan medicijnen of verbandmiddelen. Er wordt juist zoveel weggegooid.

In de laatste paar weken is het nog wat dingetjes regelen en een paar spulletjes kopen. Komt helemaal goed.....