Ahaa...gelukkig weer internet...verslag van de allerlaatste dagen...

Varanasi, 9 oktober 2012 Ahaa...gelukkig weer internet...

Lieve mensen,

Hahahaha....India....geen internet, de laatste paar dagen. In Nederland zoubijna iedereenin rep en roer raken als er geen internet is. Hier ishet gewoon een kwestie van accepteren...loslaten....Blijkbaar is er ergens een kabel in onze wijk Assi Ghat kapot getrokken. Nu zit ik op dit moment in hartje centrum Varanasi in een 'traag' werkend internetcafe. Ook een paar fotootjes geplaatst, en dat schiet niet erg op...hahaha...lekker ouderwets langzaam....Hier viel plotseling de stroom uit. Ik mocht van de eigenaar van het internetcafe naar een andere computer die aangesloten was op een noodstroomaggregaat....alleen ging het wel wat meer kosten...

Tongue out
...ja zo gaat dat hier!

Ellora, 06 oktober 2012 ' Ons vertrek naar Varanasi'

Vandaag vertrekken we naar Varanasi. Met de autobus inclusief coureur reizen we af naar een treinstation zo'n 150 kilometer verderop. Onderweg passeerden we vele kleine dorpjes.

Bij het treinstation aangekomen, kwamen zoals gewoonlijk weer de porters (bagage-dragers) naar je toe geholt.Tegen betaling uiteraard. Als je een porter kiest heeft dat tot voordeel dat hij exact weet, in welk treinstel en plaatsnummer je zit. dat is voor een buitenstaander best moeilijk. Voordat dan iedereen uiteindelijk op z'n plaats zit, kan de lange treinreis van 1300 km beginnen.

Lekker languit, heerlijk geintegreerd tussen de vele Indiers zit ik wat te schrijven en te lezen. Nog even bij iedereen langs voor een leuke babbel en kopje Chai. Dat Chai drinken gaat zo nog een paar uurtjes door totdat iedereen gaat slapen.
Ik moet zeggen dat het deze keer zeer rustig is in ons treingedeeltes' nachts. Dat heb ik nog nooit eerder meegemaakt. Bij mijn eerdere reizen waren mensen gedurende de gehele nacht aan het lopen?

'S middags om 14.00 uur zijn we in Varanasi aangekomen. Nu met de motorriksja naar het Haifa hotel in Assi Ghat. Voor mij een vertrouwd adres!!

Met zo'n motorriksja ben je heel erg snel op de plaats van bestemming. Je moet dan niet te zwaar gegeten hebben, want het is een ritje van remmen, optrekken en van links naar rechts. :)
Samen met Mary heb ik dit ritje doorstaan en het voelde al meteen vertrouwd zoals de vele ritjes die ik bij de vorige reizen heb gemaakt.

Bij hotel Haifaaangkomen, herkende de eigenaar Maaike meteen. Hij riep aahh Mother Chandra!! Dat was natuurlijk meteen een zeer hartelijk welkom. Mensen hier vergeten je niet gauw.

In de lobby van het hotel hebben we eerst wat lekkers gedronken en zijn naar onze kamers gegaan. Spencer en ik hebben samen opnieuw een kamer. We kunnen het uitstekend met elkaar vinden. We babbelen 's avonds nog wat na over wat we toch allemaal samen meemaken. Je krijgt meteen een goede band met elkaar. Ik zie dat ook bij al die andere tweetallen. Fijne lieve mensen allemaal!

Een verassing!!!.....Sascha, een man die ik ken van de vele bijscholingen in Nederland had ook in ons Hotel geboekt. Ik wist helemaal niet dat hij ook naar de ashram in Munger zou gaan? Leuk dat hij er nu ook is! Hij heeft in zijn uppie een vlucht geboekt en gaat met een andere trein naar Munger. Alleen voor de lezingen van Swami Niranjan. Hierna zou hij nog een paar dagen naar de ashram in Rikhia gaan.

Wat hebben we toch een mooie zuivere goede bedden, badkamer met toilet en douche, inclusief airco en plafondventilator. Helemaal volgens Westerse begrippen. Na ons opgefrist te hebben zijn we naar de rivier Ganges gewandeld. Nog geen 10 minuten lopen.
Heerlijk gegeten bij de Pizzeria. Ook hier is alles vegetarisch, en zijn er mooie combinatieschotels...en voor degene die wil uiteraard ook pizza's!

Varanasi, maandag 8 oktober 2012

Sinds gisteren geen internet. Ergens blijkt een kabel losgetrokken. Helemaal van de wereld afgesloten...hahaha...Ook dit is weer India....!

Met Spencer ben ik met een fietsriksja voor maar 30 roepies ( 55 Eurocent) naar de Main Ghat gereden.
Iedereen ging met tweetallen hier naar toe. We zijn naar de kleermaker Sunil gegaan, een oude bekende van mij. Ik had wat voorbeeldkleding aan, zodat iedereen eventueel een yogabroek kon bestellen. Ikzelf heb 2 blousjes en een tafelkleed gekocht. Anderen lieten zich de maat opnemen en deze bestellingen worden de komende dagen bij het hotel afgeleverd. First Class Service!!
Hierna met Spencer gaan eten bij de Yogi Lodge...altijd goed voor een tosti kaas.

Vandaag blijkt ook een belangrijke dag voor de Indiase vrouwen. Zij mogen als het kan 24 uur niet eten, maar in elk geval niets drinken. De hele Ganges stroomt dan vol met vrouwen. Ze doen het voor de zon (Surya) en 'reinigen' lichaam en geest symbolisch in de Ganges.
Naderhand doen ze een puja (ritueel) samen met familieleden aan de kant. Ze offeren dan vele bloemetjes en eten, wat prasad genoemd wordt.

Varanasi, 9 oktober 2012 'Boottocht over de Ganges'

Deze ochtend is het inmiddels al 3 dagen geen internet. Het thuisfront zal zich nu gaan afvragen hoe het met ons gaat...?
Vandaag staat een boottocht op het programma. We moeten deze ochtend ons om 05.15 uur verzamelen bij de Ganges. Met een mooi bootje met 2 roeiers en iedereen compleet zijn we langs alle Ghats gevaren en zagen daar iedereen zich wassen in het water. Maaike vertelde heel veel over de omgeving. Vooral over de verbrandingsplaats. Dat blijft indrukwekkend. Onvoorstelbaar hoeveel mensen daar dagelijks gecremeerd worden. Ze moeten voor deze crematie een grote hoeveelheid geld neertellen voor het hout wat nodig is. Mensen die het niet kunnen betalen gaan naar de elektrische crematieplaats. Sommigen, bijvoorbeeld overleden gehandicapten, worden met stenen verzwaard en op de Ganges tot zinken gebracht.....Tussen de verhalen door konden we een bloemen-offer op het water loslaten.

Na de boottocht zijn we aan land gegaan en door de vele nauwe steegjes van Varanasi gewandeld. Je moest uitkijken dat je niet in uitwerpselen van dieren stapte. Leuk om alle verkoopstalletjes in die steegjes te zien...onvoorstelbaar is de rotzooi die je op de grond aantreft.....plastic is de grote boosdoener! Vaak zie je dat ze alles op één grote hoop hebben geveegd. Dan worden er de koeien en varkens bijgehaald. Deze eten alles wat 'eetbaar' is op. Dan worden er de stukjes metaal uitgehaald...en uiteindelijk gaat de fik erin.

We hebbenzojuist geluncht bij de German Bakery....en nu zit ik in een internetcafe, de laatste berichten aan jullie te melden.

Het gaat goed met IEDEREEN. Niemand is ziek.

Fijn.....de dag is pas net begonnen....we spreken mekaar nog!

Toon & Diny

Opnieuw weer een leuk en pakkend verslag, beste Ron. Goed om te horeen dat alles goed gaat en vooal dat er niemand ziek is, want dat weet je maar nooit in een land als India. Wat een afstanden zijn dat, hè. Doe je groeten aan iedereen en in het bijzonder aan onze Spencer.

chandra

Hoi lieve mensen
wat bijzonder dat ik ook nog in de harte zit van de mensen dáár. jaloers dat op jullie varanasie. maar door jullie verhalen ben ik er een beetje bij. geniet en doe iedereen de groetjes

helma

Leuk om alles te lezen en dat terwijl het internet het niet doet bij jullie. Ook fijn dat er nog niemand ziek is hopen dat het zo blijft. tot de volgende keer Grt. Helmaen Piet

Guus

Dit klinkt mij allemaal nog heel vertrouwd. Treinreizen, Varanasi, de Ganges, Sunil......mooie herinneringen komen weer boven.

Marloes

Daar waren we wel aan toe ja, aan een lang verslag en foto's! Dankjewel Ron, leuk dat je ons op de hoogte houdt.

lia

Wat is het heerlijk om hier vanuit een mooi herfstig nederland mee te genieten van al de verhalen. Alsof ik zelf weer langs de Ganges loop (en zie, en hoor, en ruik, en proef en voel ..;)) Ron wil je speciale groeten doen aan Alde? (en de anderen bekenden natuurlijk)