Uitrusten....wassen...Shiva Lingam.....slaaptrein naar Varanasi

Ellora, zaterdag 6 oktober 2012

Onze allerlaatste dag in Ellora.
Vanmiddag checken we rond 12.00 uur uit. We vertrekken dan rond 13.00 uur naar een treinstation zo'n 150 km verderop. Daar stappen we op het eind van de middag op de slaaptrein,
We komen dan zondag rond 14.00 uur in Varanasi aan, en gaan ons inchecken in het Haifa Hotel, Assi Ghat, Varanasi.

Hieronder een verslagje van gisteren, vrijdag 5 oktober:

Vandaag uitrust-, werk-, tempeltjesbezoekdag. Ik ben vanmorgen om 07.30 uur opgestaan. Spencer en ik hebben heerlijk geslapen, ondanks de warmte

Yell
op de kamer. We hebben aan het plafond een ventilator hangen die je op verschillende standen kunt zetten. Zet je hem op een te grote snelheid dan maakt ie heel veel geluid, Zet je hem op langzaam, dan zweet je nog je bed uit..hahahaha,,,
Na het ontbijt heb ik het eerste handwasje gedaan van de afgelopen dagen. We hebben geluk dat er een emmer in de badkamer staat. Ik heb een handige tube met wasmiddel van huis meegenomen. De was heb ik daarna te drogen gehangen op de tuinstoelen.

Ik ben toen met Spencer naar deSri Ghrusneshwartempel in Ellora gewandeld.

Er zijn maar 12 van deze soorttempels in India. Dat heeft te maken met het feit dat er zich een Jyotirlingam in de tempel bevindt. In 2005 heb ik in Deoghar zo'n zelfde tempel bezocht. Voordat je zo'n tempel betreedt, koop je eerst een offergave. Dit is een mandje met bloemen, groene takjes, een kokosnoot, zakje melk en gepofte rijst. Hierna naar een aangewezen plek om de sandalen of slippers achter te laten bij een Indiaas vrouwtje voor 10 roepies.
Dan ga je als man via een smalle ingang met een ontbloot bovenlichaam naar binnen. Ik werd nog even terug geroepen. Ik droeg nog een lederen riem, en die mag je niet dragen als je naar binnen gaat. Met de klok mee draai je om de lingam waarbij een priester je een plaats geeft voor de lingam. Een lingam is een zwarte ronde steen waar offergave gedaan wordt. Het is de bedoeling dat je de lingam met de rechterhand aanraakt, nadat je de offergave hebt gedaan. Hierna ga je naar buiten. Het is hier in Ellora gebruikelijk dat je naar de stenen stier bij de uitgang gaat, en dat je dan iets (een bepaald gebed of wens) in zijn oren fluistert. Heel bijzonder!! Het is ook altijd spannend of je schoenen er nog staan als je weer buiten komt.

(Lekker bakkie Chai)

Spencer en ik hebben na het bezoek beneden aan de tempel nog een kopje Chai gedronken. Deze man hierboven had 2 schattige kinderen. Van een cursist had ik wat kleine speelgoedjes meegekregen, en verstandig genoeg had ik die nu bij me. De kinderen waren helemaal door het dolle heen met de kleine kadootjes.Hierna zijn weverder gewandeld naar het oudere gedeelte van Ellora. Onderweg kwamen we Maaike en Aris tegen. Samen hebben we daar de groenten- en kruidenmarkt bezocht.

Het was daar ontzettend druk. Verkopers zaten in rijen op de grond op kleurige doeken. Hun handelswaren heel netjes uitgestald. Wat een diversiteit van groenten en kruiden. Een aantal bekende, maar zeer zeker ook onbekende soorten. En wat een kleuren, vooral de kruiden naast elkaar.
Heel opmerkelijk was ook dat de vrouwen hier, hele aparte grote versieringen in/aan hun neus dragen. Het bedekt een groot gedeelte van hun linkerwang. Na het rondje over de markt was het weer tijd voor een bakkie Chai voordat we weer terug gingen. Vooral vanwege de warmte, is Chai heel goed. Vooral vocht en suiker! Daarbij nog een heerlijk banaantje, zeer voedzaam vanwege de koolhydraten en ook omdat het makkelijk te pellen is.

Wat trouwens ook heel lekker is en wat ik veel tijdens deze reis heb gedronken is Lassi. Dit is een soort milkshake op basis van yoghurt.

De yoghurt wordt wat verdund met water en je kunt er allerei smaken mixen,zoals bijvoorbeeld banaan, mango ofgember....mmmm....heerlijk!

's Avonds bij heteten dronk ik altijd verse lemon met soda. Lekker verfrissend en goed voor de dorst.

Op het hotel aangekomen....nog lekker gelezen....gegeten....de was opgevouwen (gelukkig niet door de apen weggehaald

Laughing
)

Onze laatste nacht hier..........

.........Oogjes dicht, snaveltjes toe.....slaap lekker.....

Groetekus

Reacties

Reacties

Ridi

In een donker nat Holland breng je warmte en licht met je prachtige reisverhalen, Ron!
Ja, het bezoek aan de Shiva Lingam tempel in Deoghar staat me nog helder bij; wat een ervaring!
Liefs aan allen die ik ken, m.n. mensen van de maandaggroep en Fransen Maaike en Aris natuurlijk!
Goede reis en de groeten aan Varanasi! Hartegroet Ridi

Mariette

Ha Ron,
Dank je voor felicitaties!!! Nu naar Varanasi waar wij toen met de groep een prachtige boottocht op de Ganges hebben gevaren op mijn verjaardag. Een dierbare herinnering! Net als toen schrijf je wederom je ervaringen in incredible India. Prachtig om te lezen en ook te ervaren.. op afstand zijn jouw verhalen weer springlevend. Al die geuren... ja :)

Lieve groetjes,
Mariette

helma

We hebben het verslag van de dag weer gelezen en er van genoten grt. Helma

Ellen de Kort

Wat geweldig dat ik zo met je mee kan genieten van je reis. Wij hebben onze eerste les van Guus gehad en het is toch altijd leuk om te merken dat jullie zo verschillend les geven. Terwijl jullie allebei hetzelfde enthousiasme laten zien. Nog een goede tijd gewenst in de ashram.

Anneke Fontein

Hari om Ron, het is alsof ik er bij ben, Zo beeldend beschrijf je je ervaringen. Eén en al herkenning: de drukte op de markt, de verwondering in de tempel, de hitte en grappig hoe blij je kunt zijn met een emmer om je was te doen. En dan naar Haifa hotel. Als je aan de Ganges zit 's morgensvroeg sta dan een moment stil bij alle yogaliefhebbers, net als ik, die daar geweest zijn samen met Maaike. Namasté Aradhana

Simone

Hee Papa!! Ik heb vandaag pas tijd gehad om al de reisverslagen te lezen.. Super leuk! Mama leest ook elke keer je sms-jes voor :) haha wel grappig dat je gisteren zo bezorgd om me was. Maar naar de Ikea rijden en terug is helemaal goed gekomen, zelfs ZONDER navigatie haha. en ook ingeparkeerd ZONDER stuurbekrachtiging! :) mega goed (A) hopelijk heb je nog goed kunnen slapen. haha. Nu even leren voor mijn tentamen Kindertandheelkunde van dinsdag en daarna werken bij Koi.. dus dat word Sushi eten vanavond :) maak je maar niet druk om mij en geniet! doeidoei! xx je kleine dochtertje (die nu wel een beetje groter wordt)

Joke Cools

Kijk uit naar je reisverslagen, lees ze gelijk.
Geniet ervan,bedankt ervoor.
Wens je een mooie voortgang van je reis.

Groetjes Joke Cools

Catherine (Atma Mangala)

Hoi Ron,
Wat leuk om je reisverslag te lezen. India is heel bijzonder. Ik ben verliefd op dit land en de mensen daar. Geniet er maar van en misschien zien we elkaar 17 november voor de SY dag in Kasteel Tongelaar. Het is zeker heel gek om dat te lezen! Je bent zo ver weg!
Hartelijke groet aan jou en Spencer en iedereen.
Atma Mangala

Nelleke

geweldig om je reis mee te varen ,vliegen,ervaren

Atma Sagarananda / Anne-Marie Nijs

Ha die Ron,
Fijn dat jullie goed zijn aangekomen in Varanasi.....!
Heerlijk zeg, in Varanasi ..........en als vanouds in Hotel Haifa! In gedachten ben ik er ook en geniet met jullie mee! Uitkijken over de Ganges en eten bij de Pizzeria de de bookshop, de vuurceremonie en lopen langs de Ganges, het ontbijt bij Haifa, de German Bakery en de kleermaker en nog véél en veel meer aan indrukken en mensen en riksjas! Is Frans Baartmans nog in India??!! Natuurlijk Geniet!
Ben nu al benieuwd naar alle verhalen!
Lieve groet aan Maaike en Aris iedereen,
Atma Sagarananda

chandra

Helaas is pater baartmans in nl. maar ze gaan we langs het project. voor info over frans en zijn stichting zie www.benaresfonds.nl. hier kun je ook inschrijven voor de nieuwsbrief. kus

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!