De vallei van Ajanta....."Busje komt zo!"

Allereerst hartelijke dank voor al jullie reacties op mijn reis weblog. Altijd leuk om op die manier een beetje contact te hebben. Vooral ook voor mijn mede reisgenoten. Zij genieten ervan als ik de reacties aan hen doorgeef.

Mariette nog van harte proficiat met je verjaardag!

Wink

Vandaag (vrijdag) uitrust-/was-/tempelbezoekdag...hieronder een verslagje van onze excursie gisteren aan de grotten in Ajanta.

=MORGENMIDDAG, ZATERDAG VERTREKKEN WE NAAR VARANASI=

Ellora, donderdag 04-10-2012

Vanmorgen liep het wekkertje om 07.00 uur af. We moesten namelijk om 08.00 uur klaarstaan voor het vertrek naar de hoefijzervormige vallei van Ajanta. In deze gigantische vallei zijn uitgehouwen grotten. Zij behoren tot de Wereld Erfgoedlijst
Eerst even een snel ontbijtje. Tamara had besloten omniet mee te gaan en dus in het hotelte blijven.
De trip is zo'n 100 km. Dat betekent op deze lokale wegen, dat je al snel 3 uur onderweg bent. De wegen zijn wel geasfalteerd, maar zijn wel slecht. Overal gaten en kuilen. Daarbij komt ook nog eens het verkeer. In India wordt net zoals in Engeland aan de linkerkant gereden. Voor de reisgenoten die dit nog nooit hebben meegemaakt, is dit een bijzondere ervaring!
Alles gaat hier over smalle wegen. Snelverkeer zoals auto's vrachtwagens en motoren, maar ook voetgangers, fietsers en riksja's. Zo staan voetgangers zomaar ineens stil, waardoor iederee moet uitwijken. Dan wordt er ineens weer voor een bocht ingehaald, wat dan maar net goed gaat.
We hadden in elk geval een heel mooie tocht langs kleine dorpjes en grote maisvelden. Mais wordt hier voornamelijk verbouwd voor de eigen veestapel.

Onderweg zijn we even gestopt voor Chai Massala thee. Dat moet je in India gedronken hebben. Zeer zoet met heel veel suiker. Helpt geweldig in dit warme weer. Vandaag zo'n 38 graden.
Na de korte stop zijn we verder gereden naar Ajanta. Na een aantal haarspeldbochten stond het plotseling stil. Al snel werd duidelijk dat er een aanrijding had plaatsgevonden tussen een autobusje en een grote bus. Na wat gemanouvreer konden we verder. Zo te zien was er blikschade en een lichtgewonde. Dus.......soms gaat het dus ook een keertje fout.

(Grotten van Ajantagelegen hoefijzervormige vallei)

Een stuk verder was de vallei in zicht. Wat een geweldig uitzicht zeg! De uitgehouwen grotten waren goed zichtbaar aan de buitenkant van de vallei.
Even ons busje parkeren en wat er daarna gebeurde......
.....een grote groep met verkoopmannetjes storten zich op ons met allerlei dingen zoals: zaklantaarn incl. batterij (want het is donker in de grotten :)) mineralen en kristallen, oude munten en fotoboeken.....hahaha....
Er was zelfs een mannetje die me herkende van vorige week??? Dat kan dus niet, want toen was ik nog niet in India!

Surprised

Frans had ook moeite om van een een zekere Ali Minerali...zo noemen we hem even, af te komen. Het enige juiste wat je dan kan doen is gewoon al die trucjes negeren en doorlopen! Met de gids zijn we te voet via allerlei trappen omhoog geklommen. Misschien wil je het niet geloven, maar er was een mogelijkheid om met een draagstoel en 2 dragers omhoog te gaan. Niet te geloven!

(Yvonne, in de draagstoel)

Maaike, Karlijn, Yvonne en Mary leek het wel wat om op die manier naar boven te gaan. Leuk toch! We kwamen tegelijkertijd aan. Ik te voet...met natte rug...
Toen we in een van de grotten/tempels binnen kwamen, viel me meteen de schoonheid en de ongeschondenheid van de beelden en schilderwerken. Machtig mooi!!! Veel mooier dan de grotten van Ellora die we gisteren bezochten. Mooie beschilderingen op plafonds en muren. Wat een gigantische Boeddhabeelden. Wat een verering moet dat toch geweest zijn in die tijd. We praten dan over zo'n 2200 jaar geleden. Dat deze grotten/tempels zo goed bewaard zijn gebleven heeft te maken dat ze pas in de 19e eeuw zijn ontdekt.

(Cave nr. 10, één van de oudste uitgehouwen tempel, pas in de 19e eeuw ontdekt)

We zijn nog even gaan zitten in tempel nr. 10 en geluisterd naar de mantra, die onze gids zong. Er is een magnifieke accoustiek in deze ruimte. Het geluid werd heel lang gedragen.

Na de laatste tempel (Cave nr. 10), ook wel het hoogtepunt van deze dag, gingen we weer terug naar de parkeerplaats. Natuurlijk kwamen plotseling weer al die verkoopmannetjes tevoorschijn met alle trucjes die ze in huis hadden. Lantaarns waren er nu niet bij...maar een boekje Kama Sutra was zeker aan te bevelen..hahaha..

Laughing

Op de parkeerplaats riep iemand van onze groep ineens: 'Busje komt zo!' ....en onze reisgids Pankasch (een Indier) riep ook: 'Busje komt zo!', waardoor iedereen dubbel lag van het lachen.

Na wat scheurwerk, remwerk en de Formule 1 gevoelens van onze chauffeur werden we al binnen 2 uur afgezet bij ons hotel.

Wat een geweldig mooie dag was dit.
Na de Taj Mahal is dit het mooiste wat ik tot nu toe heb gezien!
En wat was het toch fijn om dit met onze groep te doen.
Iedereen heeft het geweldig naar zijn zin!
Ik kan het bijzonder goed vinden met mijn maatje Spencer. We hebben leuke gesprekken samen op onze kamer voordat we gaan slapen.

Het is nu 22.40 uur, liggend in bed....en schrijf nu de laatste zinnen....

Welterusten allemaal
Namaste, Ron

Marloes

Zucht ... en wij zitten hier in de regen en waaien bijna weg!! Maar het is jullie gegund. Dankjewel weer voor het leuke verhaal, had bijna reistabletten nodig bij je beschrijving van de wegen ... ;-)

Toon en Diny

Goh ... hoewel ik ook voor mijn trouw en de geboorte van onze Spencer omntzettend veel van de wereld heb gezien (6 jaar Australië en 3 jaar Afrika) ben ik knap jaloers op jullie. Gekheid hoor ... , want ik gun jullie al dit moois van HARTE!! Blijf genieten van al deze nieuwe indrukken in je leven. Het verrijkt je leven.

Anja van den Corput

Wat kun jij bloedstollende verhalen schrijven. Het lijkt of ik zelf in de auto erbij zat. Heel leuk om te lezen. Veel plezier en veilig weer thuis voor straks. Ik volg je...

helma

wat een leuk verslag weer zeg, net of je er zelf bij bent.
we blijven je volgen hoor.

Ellen

wat een mooi verhaal. Het is alsof je er zelf bij bent.
Leuk om te volgen wat jullie allemaal beleven.
Veel groeten aan iedereen, maar vooral aan de mensen van de maandagavond groep.

Nathalie

Ja, zucht........Hier is het ècht herfst. Harde en veel wind, nat en koud. De bomen verliezen rap hun bladertooi. Maar de kleuren zijn wel prachtig! Toch goed uitgekiend om op dit tijdstip van het jaar naar India te gaan ;-) Weer een prachtig verhaal met goed beschreven situaties. Mooi hoor! Iedereen zal wel zeer benieuwd naar de foto's zijn. Leuk dat je het met Spencer goed kunt vinden, maar dat lijkt mij niet zo moeilijk met een mens als jij. Nou, veel plezier met de reis en tot lezens, Namsté

Guus

Het lijkt me geweldig om die prachtige Boeddhabeelden te mogen aanschouwen. Wat een werk zal het geweest zijn om die beelden te scheppen. Over karma yoga gesproken.

Annette En Amy Tetteroo

Leuk zeg je verhalen,ze lezen ook zo gemakkelijk alsof we er zelf bij aanwezig zijn.We blijven je volgen en veel plezier verder.

Nelleke

Mooi je verhalen ,je neemt me mee door India